Regelmatig kom je in aanraking met flyers, of dit nou op straat is of dat deze bij je in de brievenbus vallen. Als je de flyer bekijkt zal dit hooguit 3 seconden zijn. Pas als je door iets op de flyer aangetrokken wordt zul je langer kijken. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Wat zorgt ervoor dat een flyer de aandacht trekt? Laatst heb ik voor een enthousiaste klant een flyer ontworpen. Tijdens dit proces kwam weer naar boven hoe belangrijk het op de juiste manier vormgeven van een flyer is. Vandaar dat ik je graag een vijftal tips wil geven over aspecten die een flyer succesvol maken.
1. Duidelijk doel
Een flyer actie heeft een duidelijk doel nodig. Zonder dit doel is het zonde om een actie op te zetten. Bepaal daarom van te voren goed; wat wil je bereiken met een flyer actie? Je wilt je product of dienst onder de aandacht brengen en mensen aansporen tot actie. Doe dit met een duidelijke gedachte erachter. Bijvoorbeeld een garage houder die zijn huidige en potentiële klanten erop wil wijzen dat het verstandig is om een wintercheck uit te voeren. Hierdoor laat hij zien dat hij meedenkt en duidelijk adviseert. Zijn doel is dan ook om mensen veilig de weg op te sturen en het winnen van nieuwe klanten.
2. Nieuwsgierigheid opwekken
De kunst van een flyer is om mensen razendsnel te informeren. Een duidelijke boodschap die mensen aanzet tot het lezen van de flyer. Hier moet precies genoeg informatie staan om ze nieuwsgierig te maken. Door nieuwsgierigheid op te wekken, zullen ze langer naar de flyer kijken en eerder geneigd zijn om contact op te nemen.
3. Duidelijke hiërarchie bij de inhoud
Hoe zorg je ervoor dat de informatie die je wilt vertellen opvalt tussen de andere tekst op een flyer? Door gebruik te maken van de juiste hiërarchie. Hiermee komt de belangrijke informatie nadrukkelijker naar voren en zal het meer opvallen. Maak hier slim gebruik van en mensen zullen langer naar je flyer kijken. In het voorbeeld hieronder zie je dat de flyer in 5 segmenten is verdeelt. Het cijfer ervoor geeft aan in welke volgorde je zeer waarschijnlijk zult kijken. Deze volgorde geeft de hiërarchie aan. Want je gaat pas de cijfers 4 en 5 bekijken als je geïnteresseerd bent. Probeer het zelf maar eens.
4. Teksten met duidelijke boodschap
Met een flyer wil je een bepaalde boodschap overbrengen. De teksten op de flyer bepalen grotendeels het succes. Want deze moeten de mensen aanspreken. Kort en bondig vertellen wat je product of dienst is en nieuwsgierigheid opwekken. Investeer in een tekstschrijver en je zult merken dat je boodschap veel beter overkomt. Afhankelijk van het doel van de flyer moeten de teksten bijvoorbeeld wervend of aansporend zijn geschreven.
5. Beelden die spreken
Naast de vormgeving en titels zijn afbeeldingen van groot belang. Deze laten in een oogopslag je product of dienst zien. Zorg er daarom altijd voor dat de afbeeldingen van goede kwaliteit zijn en de boodschap juist vertellen. Hierdoor zal je flyer positief opvallen. Een voorbeeld van een goede en slechte afbeelding zie je hieronder. De foto links laat het pand zien en daarmee krijg je een goede indruk. Je weet in wat voor pand het bedrijf zit en dat geeft vertrouwen.